Veel mensen willen graag een coach worden. Mensen halen er veel energie uit om anderen verder te helpen. Er zijn dan ook heel wat verschillende opleidingen en cursussen voor coaching. Dit kan je voltijd of als deeltijd doen via verschillende scholen. Maar ook de coaching thuisstudie zeer populair. Bij aanbieders als LOI, NCOI of NTI kan je dan jouw coaching-diploma vanuit huis halen, op jouw eigen tempo.

 

  1. Mensen in de vooruit modes zetten. Je kent dat wel. Soms lijkt het alsof mensen alleen maar oude koeien uit de sloot kunnen halen. Liefst met een hele reeks aan verklaringen en excuses bovendien.

 

“Toen en toen gebeurde dat. En toen zus en zo. En toen…” En daarom kan ik niet…” Enzovoort. Deze manier van denken is in de meeste gevallen niet alleen destructief maar brengt je evenmin een stap verder om ook maar iets te veranderen aan de situatie.

 

In deze coaching opleiding leer je hoe je mensen direct in de vooruit modus krijgt. Je voorkomt daarmee het bovenstaande scenario. In plaats daarvan gaan jouw ‘coach klanten’ nadenken over de voor hen meest ideale toekomst. Los van hoe het verleden in elkaar zit, en welke excuses en redenen ze kunnen verzinnen om dat niet te doen.

 

  1. Concreet meetbare doelstellingen formuleren. Ook dit herken je zonder meer. Mensen formuleren vage of halfzachte doelen. Het klinkt wel verstandig maar eigenlijk zeggen ze helemaal niets. In zo’n geval weet je vooraf dat er weinig of niets van terecht kan komen.

 

In deze opleiding leer je hoe je iemand zover krijgt dat hij snoeiharde doelen formuleert. Zo concreet en meetbaar dat het haast onmogelijk wordt om ze niet waar te maken.

 

  1. Focus op gedrag. Herken je ze? Mensen die steeds maar zeggen “eigenlijk zou ik best…. willen”. Of mensen die alsmaar “Eerst meer inzicht willen voordat…”. Maar weten verandert niets aan de situatie.

 

In deze opleiding leer je hoe je mensen tot handelen aanzet. Zodat ze niet weten wat ze moeten doen, maar gaan doen wat ze weten.

 

  1. Koers behouden. Als je een beetje met de begeleiding van mensen te maken hebt herken je dit vast en zeker ook. Mensen spreken iets af. Met zichzelf. Met jou. Met een ander. En je hebt je nog niet omgedraaid, of ze doen iets anders. Of zelfs helemaal niets. Dat kan natuurlijk niet.

 

In deze opleiding leer je hoe je mensen op koers houdt. En hoe mensen ook daadwerkelijk gaan doen wat ze hebben afgesproken te gaan doen. Tenslotte willen zij hun klinkende resultaten behalen zodat ze jouw (peperdure) factuur met liefde zullen betalen.

 

  1. Goed luisteren en goede vragen stellen. Om dit alles als coach op een uitstekende manier voor elkaar te krijgen is het zaak dat je als coach twee zaken helemaal onder de knie krijgt: luisteren en goede vragen stellen.

 

Ervaringen leert dat weinig mensen echt goed luisteren. de meeste mensen interpreteren wat ze denken te horen. Op de keper beschouwd zijn ze dan met hun eigen gedachten (aannames en interpretaties) bezig in plaats van met het verhaal van de klant.

 

Maar om precies te achterhalen wat iemand nu wel bedoelt moet je ook de goede vragen leren stellen. En dan hebben we het niet over het simpele basisniveau van het onderscheid tussen open en gesloten vragen. Nee. We gaan wel wat stapjes verder in deze opleiding.

 

  1. En nog veel meer. Natuurlijk is er meer dat aan bod komt. Bijvoorbeeld: zorgen dat je weet waar je bent in het gesprek. Zorgen dat je klant onthoudt wat hij heeft bedacht en afgesproken zonder pen en papier te gebruiken. Zorgen dat je rapport houdt tijdens het coachen. Enzovoort.